Lär känna Lena Andersson, partner och ansvarig för Centigo Retail

Hur ser din bakgrund ut Lena, vad gjorde du innan du började på Centigo?

Jag har varit på Centigo sedan 2007, så det är 9 år nu! Jag har en  traditionell konsultbakgrund och arbetade på Andersen Consulting (numera Accenture) från mitten av 90-talet fram till år 2000. Mitt under IT bubblan bytte jag till ett mindre konsultbolag, Intelligence.

Just kring millennieskiftet och under IT-bubblan som var en lätt kaotisk och samtidigt mycket spännande tid gjorde många personer olika typer av jobbresor som var utvecklande på många plan. Jag brukar per idag ibland tänka på hur redan då etablerade stora företag agerade för att behålla sina medarbetare som flydde i rask takt till mindre nystartade bolag. Jag tex. blev efter mindre än 4 år som konsult erbjuden att bli manager, vilket var delvis varför jag slutade. Jag ville vid den tidpunkten inte alls bli manager. Jag tyckte att det absolut roligaste var att vara ute hos kund och genomföra spännande projekt. Men med en affärslogik som bygger på en strikt struktur och pyramid som var och är fallet i de flesta då stora bolagen är befordringar det självklara sättet att motivera människor, utrymme för andra ambitioner fans eller finns inte. Givet hur vi på Centigo önskar motivera och främja utveckling mer baserat på en individuell ambition har jag genom åren verkligen funderat mycket på att detta inte förändras snabbare än det gör hos andra företag i branschen. I mitt fall ledde det som sagt till att jag lämnade det traditionella stora och fortsatte min resa på Intelligence istället. Det var en spännande, rolig och crazy tid där allt var möjligt och ingenting var omöjligt. Detta höll dock bara i två år, sedan dök Eriksson och då dök i vårat fall Intelligence också.

Efter de omtumlande åren kring millennieskiftet började jag arbeta på Connecta. Där fick jag vara med på ytterligare en spännande resa då man tog Connecta från 200 personer till ett stort företag på börsen. Med dom erfarenheterna i bagaget ser jag det som mycket positivt att vi på Centigo långsiktigt valt oberoende som en av våra nio principer i vår 100-åriga strategi.

År 2007 började jag på Centigo. Johan Waller hade varit min Counselor på Andersen Consulting och jag hade därför fått kännedom om att Centigo hade startats. Centigo sökte medarbetare och Johan tyckte att jag skulle börja arbeta med honom. Jag hade precis kommit tillbaka från min föräldraledighet och var inte helt övertygad om att jag skulle fortsätta jobba som konsult, jag tyckte jag hade gjort mina år och var osäker på om jag skulle kunna förena ett familjeliv med att vara konsult. Men efter samtal med Johan kom jag fram till att ge de ett år – nu 9 år senare är jag glad att jag tog beslutet och jag är uppenbarligen fortfarande kvar! Jag kan inte tänka mig en bättre arbetsplats gällande flexibilitet och självstyrande. Jag jobbar mycket men det är jag själv som sätter takten och ambitionen, det gillar jag!

Hur har din resa till Partner sett ut?
Jag har varit delägare i tre år nu. Vi är olika som personer, där en del är mycket målmedvetna och arbetar väldigt fokuserat mot ett mål. Jag har nog hela mitt yrkesverksamma liv varit mer opportunity-baserad. Jag tror dock det som förenar oss som arbetar på Centigo och oss delägare är att vi är ambitiösa, drivs av att skapa förändring och gillar att jobba ihop med andra människor. Jag själv började som Client Manager inom BU:et Centigo Retail. Efter något år klev jag in i Team Manager rollen som sedan har det utvecklats över tid. Givet Team Manager rollen började jag ta mer och mer ansvar inom BU:et och Johan Waller som tidigare var BU-ansvarig började släppa ansvar vilket slutade med att jag tog över. För att bli partner behöver du ha en ambition om att driva en affär, det kan vara ett affärsområde eller ett antal kunder. För mig blev det naturligt att vilja ta klivet in i delägarskapet när jag tillsammans med mina kollegor inom Centigo Retail vet att detta är och kan bli en riktigt bra affär för Centigo även om det kräver och kommer krävas en hel del jobb.

Du är som sagt ansvarig för ett BU, BU Centigo Retail, hur ser det arbetet ut?
I min roll som affärsområdesansvarig har jag ett direkt medarbetaransvar och det är en stor del av min vardag. Det innebär att varje medarbetare ska få stöttning och coachning samt att säkerställa beläggning. Jag tycker verkligen att det är oerhört kul att se mina medarbetares utveckling. Det ger mig mycket energi och motivation att veta att jag har varit med och bidragit åtminstone en del till deras framsteg.

Jag ansvarar även för den långsiktiga marknadsbearbetningen mot Retailmarknaden och utvecklingen av BU:t. I detta arbete jobbar jag och övriga inom affärsområdet mycket tillsammans med kundansvariga som satsar mot retail marknaden. Jag stöttar tex. i offertskrivande och är med på kundmöten och ordnar kundevents, vilket jag tycker är fantastiskt roligt. Jag säkerställer även att vi har en aktiv kompetensutveckling och trendbevakning för att säkerställa vår långsiktiga attraktivitet och trovärdighet på retailmarknaden.

Som BU ansvarig är du också ytterst ansvarig för affärsområdets tillväxt vilket naturligtvis betyder att driva rekrytering och nykundsbearbetning tillsammans med kunddimensionen.

Vilka styrkor har du som partner och BU ansvarig?
I partnergruppen och inom BU:t har vi alla olika roller givet allas olika ambition och förmågor. Jag tror att en styrka jag har, och som jag bidrar med både i partnergruppen och som BU-ansvarig, är att jag kan motivera och motiveras av att säkerställa att vi verkligen ror saker i hamn. Jag tror att jag dessutom är bra på att motivera och inspirera folk till att hitta vad som är deras ambition. Sen är jag ganska transparent och kommunikativ, vilket är viktigt i vår miljö då en stor del av Centigos filosofi bygger på detta. Sedan hoppas jag att jag aldrig tappar förmågan att vara en riktigt duktig konsult!

Vad är du mest stolt över under din tid på Centigo?
Jag är stolt över att Centigo Retail är på god väg att bli väldigt starkt varumärke på marknaden, att vi verkligen på riktigt har påbörjat resan mot att bli norra Europas (idag främst Sveriges) självklara partner vid affärskritiska tvärfunktionella förändringsprojekt inom retail. Jag är även otroligt stolt över vilka bra jobb alla som lämnat Centigo får. Det kanske låter lite konstigt, men jag ser det som ett kvitto på att vi gör rätt saker, utvecklar Business Wellness ambassadörer samt attraherar de bästa människorna.

Hur ser du på Business Wellness Groups framtid?
Jag ser på Business Wellness Group som en ram, en ram som vi fyller och kommer att fylla med massor av spännande saker. Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen inom Business Wellness Group och se vad vi kommer fylla denna ram med i framtiden. Jag hoppas och tror att vi kommer ha en förmåga att växa våra befintliga bolag. Samtidigt tror jag att vi kommer fortsätta utveckla fler bolag. Vad dessa nya förtag har för existensberättigande eller hur vi kommer växa existerande bolag får framtiden och allas ambition utvisa. Ett spännande exempel i närtid är att få följa Accigos resa in i Norge. Kommer vi klara av att gå in i en ny marknad och lyckas där? Om vi gör det kan det ge enormt självförtroende till våra andra bolag att göra liknande resor.

Hur ser du på din framtid inom Centigo?
Jag har förhoppningsvis 15-20 år kvar av min karriär och jag kommer troligtvis inte vara BU-ansvarig under alla dessa år, men jag hoppas att jag är kvar inom Business Wellness Group. Givet att jag är lite opportunity-baserad hoppas jag att min ambition tillsammans med andras ambitioner kommer leda till en utveckling som skapar en massa spännande grejer som jag känner mig motiverad att ta tag i och känner mig rätt för. Exakt vad det kommer innebära vet jag faktiskt inte riktigt, vilket känns ganska skönt. Då vi inte har några exakt uttalade roller finns alla möjligheter. Jag och alla inom Business Wellness Group kan forma sin egen framtid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *