Business Wellness Group i Indien

Möjligheterna på den indiska marknaden är många. Förutom storleken på marknaden och de nya kundrelationerna man kan skapa uppstår även möjligheter till att skapa nya erbjudande för våra kunder. Ett exempel på ett sådant erbjudande skulle kunna vara att ha en utökad 24/7 service för våra kunder.

Med tanke potentialen som finns i Indien är det därför inte helt ologiskt att både Centigo och Accigo vill befinna sig på den marknaden. Vi inom Business Wellness Family har fått den stora äran att ta del av Linus Rylanders och Johan Anderssons tankar och idéer kring att bygga erbjudande och verksamhet i Indien.

Vilken var den största utmaningen med uppstarten av kontoret i Indien?

Linus: Både professionellt och privat har den största utmaningen varit att förstå sig på alla kulturella skillnader och hur saker fungerar. Det har varit utmanande att lista ut hur jag ska göra mig förstådd och hur jag försäkrar mig om att jag förstår andra rätt.

Johan: Att förstå kundernas behov givet deras kulturella kontext, och därefter kalibrera våra erbjudanden för att säkerställa att vi skapar ett långsiktigt värde. Det vi dock inte har kompromissat på är Business Wellness Group kultur. Det har snarare varit ett mycket viktigt förhållningssätt, exempelvis har vår entreprenörsanda varit nyckeln för vår progress.

Hur tas vår kultur emot av de indiska medarbetarna?

Linus: Jag skulle säga att den tagits emot oväntat bra. Många av de som sökt jobb hos oss har som exempel angett att de söker mer transparens och ett större eget ansvar än vad de fått tidigare, vilket stämmer bra överens med vår kultur och sätt att jobba. Jag tror att många är sugna på att jobba mer självständigt men kanske inte ännu fått chansen.

Johan: Mycket bra, faktiskt mycket bättre än förväntat. Jag talar då både om våra egna medarbetare och samarbetspartners, samt våra kunders medarbetare. Vi har förstås investerat mycket tid i att förstå kulturen för att kunna leverera bestående resultat hos våra kunder. Men vår kultur har tagits emot mycket bättre än vad vi trott. Det är till och med så att vår svenska och centigoanska syn på ledarskap och team-work är viktiga framgångsfaktorer i leveranser hos våra kunder i Indien

Vad är det bästa med att jobba i Indien?

Johan: “It’s like a box of chocolates – you never know what you`re gonna get.” Ja, lite så är det faktiskt, du vet aldrig riktigt vad du kan förvänta dig både i samhället, men även i det professionella. Indien är under stor förändring –  bolag växer, internationella bolag investerar vidare, medarbetare byter karriärer, etc., etc. Detta, tillsammans med en stark entreprenörskraft göra att det går snabbt i svängarna – vilket är oerhört spännande och utmanande förstås.

Linus: Vädret som aldrig är under 20 grader och goda luncher på restaurang för 30 SEK.

Om du fick drömma fritt, vad är Accigo respektive Centigo Indien om 5 år?

Linus: Då skulle Accigo Indien var en helt självförsörjande enhet som anammat Accigos kultur samt värderingar och kompletterar Accigo Sveriges erbjudande på ett bra sätt.

Johan: Vi hoppas på att bli en av de mest förtroendefulla partners kring Strategy Execution-frågor för europeiska bolag i Indien, samt för bolag med Indien-intresse i Sverige.

Vilka är dina bästa tips till de som vill starta upp nya kontor i ett nytt land?

Johan: Om jag kan tipsa på området ”ett land med en annorlunda kultur” skulle jag vilja säga att det är oerhört viktigt att investera i att förstå kulturen först och därefter utvecklar sin strategi för hur man ska utveckla sina affärer. Exempelvis, sannolikheten att lyckas för ett internationellt bolag som rullar ut en 100%-ig global modell till Indien är rätt låg då risken är hög att det inte harmoniseras med medarbetares, kunders och distributörers perceptioner och ambitioner.

Linus: Ha tålamod, ett öppet sinne och var inte rädd för att prova nya saker. Se även till att du trivs privat så blir allt jobbrelaterat enklare.

Vilket är ditt bästa tips för besökare i Bangalore?

Johan: För kulturella-, ”off-beaten track-” upplevelse är bluefoot.in/FiveOceansOneWorld riktigt bra. De har kulturella guidade turer och tips både för kultur- och rese-upplevelser. Deras koncept bygger på att brygga kulturer över världen, vilket faktiskt påminner om vår idé Sensible Growth. Everywhere på ett sätt. J

Linus: Då skulle jag rekommendera att äta (och dricka) söndagsbrunch på något av de femstjärniga hotellen i staden och att spela en runda golf på Prestige Golfshire Club.

Vad händer närmast?

Linus Själv åker jag hem i sommar men Accigo Indien lever kvar i ny tappning och med ny ledning.

Johan: Vi har fått ett riktigt bra fotfäste för våra erbjudanden och affärer i Indien och vill nu växa vidare. Vi kommer att fortsätta utveckla våra relationer med kunderna i Indien, men vi kommer också att hjälpa mer kunder i Sverige med deras utmaningar eller expansionsplaner i Indien. Och parallellt förstås rekrytera nya lokala förmågor som kan hjälpa till med vår resa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *